Top školky | Blog
Máte pocit, že vám vaše dítě občas nerozumí?

Máte pocit, že vám vaše dítě občas nerozumí?

11. 8. 2016 | Výchova Sdílet na Facebooku

S dětmi je nutné mluvit trochu jinak než s dospělými a zde je několik základních pravidel. 

Mluvte pomaleji než mluvíte s dospělými, mluvte klidně a velmi pečlivě artikulujte. Pořádně otvírejte ústa. Hlídejte si dokončování vět a nešiďte to, jak občas máte ve zvyku. Je dobré i výrazněji intonovat a nemluvit monotónně. 

Používejte jednoduché a krátké věty. Složitá souvětí jsou pro předškolní děti příliš komplikovaná. Věta, která obsahuje osm a více slov jim může činit problém pochopit.

Mluvte naprosto jasně. Dítě nevyslovený pokyn ve vaší hlavě nepřečte. Ve vyjádření úkolu buďte přesní. Špatně je: „Až budeš mít chvilku, možná bys mohl…“ Tato věta je nejasná, nepřesná, nekonkrétní. Raději přímo a jasně řekněte: „Ukliď si stůl a udělej to ještě před večeří.“

Nepoužívejte ironii. Děti předškolního věku nejsou schopny ji rozšifrovat a už vůbec ne pochopit a mohou ji brát vážně.

Komunikujte s dítětem z očí do očí. Při konverzaci, pokud možno, se k němu otočte obličejem. Odpovídejte slovy, ne posunky či pohyby. Zároveň ho oslovujte jménem, má to důležitou psychologickou úlohu a zvýšíte tím jeho ochotu vám naslouchat.

Pouze monolog není žádoucí, snažte se s dítětem komunikovat dialogem. Pokud něco vysvětlujete, položte mu doplňující otázky, abyste si ověřili, že vám dítě rozumí a pochopilo zadaný úkol.

Úkol zadejte velmi konkrétně, stejně tak časový požadavek. Pouze věta „Ukliď si pokoj“ nestačí. Řekněte „V pokoji si teď uklidíš stůl a poházené hračky na zemi.“ Upřesněte kdy, jinak úkol vyzní do prázdna a dítě bude mít pocit, že ho vlastně může splnit kdykoli. Takže věta „A chci, aby to bylo hotové do šesti hodin,“ je ta správná. U menších dětí upřesněte: „Velká ručička je na dvanáct a malá na šest.“ Praktické řešení je nastavení minutky. Dítě si dle ní učiní naprosto jasnou představu, kolik času mu do splnění úkolu zbývá.

Dítě v řeči podporujte. Pokud se snaží používat posunky, gesta či mluví pouze jednoslovně, dejte mu čas, vyčkejte, splňte jeho přání, ať se vyjádří víceslovně.

I tak, ruku na srdce, přestože se snažím komunikovat s dcerami jak nejlépe umím, někdy se mi vážně zdá, že rozumí jen tomu, čemu chtějí.

Přeji Vám i Vašim dětem krásné dny,
Lenka Kácová

Komentáře (0)

Zatím tu nejsou žádné komentáře.

Přidat komentář

Nová hodnocení

Nejnovější hodnocení našich školek

Přihlásit se do newsletteru