Top školky | Odborné články
Cukr a děti

Cukr a děti

8. 1. 2018 | Sdílet na Facebooku

Sladkou chuť si děti oblíbily již
jako kojenci. 

Mateřské mléko obsahuje významné množství cukru a  kojenci získávají
na sladkou chuť návyk již při kojení. 

Postupně s přibývajícím věkem dětí, maminky budují často v dětech návyk na cukrovinky jako motivaci nebo odměnu.

Prarodiče svým vnoučkům dávají nadmíru sladkostí, které nejsou vůbec
třeba. Tak se cukr ve spotřebě dostává do popředí a důsledkem je vzrůstající
nadváha, obezita dětí, kazivost zubů, aj. civilizační choroby. 


Není třeba sladkostí
na bázi bílého cukru nebo glukózo-fruktózového sirupu zcela vymítit z běžného
stravování našich dětí, je však důležité významnou část nahradit ovocem a u
starších dětí i ořechy.




Sladidlo sacharóza nebo jinak
cukr se vyskytuje ve všech zelených rostlinách. Je to bezbarvá, krystalická,
dobře rozpustná látka, jejímž zahříváním vzniká karamel. Sacharóza funguje jako
zdroj energie. 

Víme, že 1 g sacharózy v sobě osahuje 17 kJ energie. Víme,
že 1 kostka cukru (5 g) prezentuje 85 kJ.  

Víme také, že 1 středně velké jablko v sobě
váže cca 15 g cukrů a 1 tatranka (cukrovinka) o hmotnosti 35 g obsahuje 19 g
cukrů.




Statistika v České republice uvádí, že průměrná spotřeba, včetně dětí, je 94,7 g cukru na den.

Polovina z uvedené hodnoty by nám měla bohatě stačit.



Mějme na paměti, že základem
prevence zdraví je pestrá strava, dostatečný pitný režim a pohyb na čerstvém
vzduchu. Pokud chtějí naše děti více „mlsat“, je důležité navýšit jejich
pohybovou aktivitu. 

Autor článku: Ivana Kabelková



Co Vy? Jak je to u Vás doma s cukrem? Bílí cukr standardně používáte? Či jsou u Vás dovolené jen alternativy sladkého, slazení datlemi, rozinkami a medem? 

Snažíte se chránit malé drobečky před konzumací průmyslově zpracovávaných sladkostí?

Od kolika let podle Vás je už mu "to neublíží"? 

Komentáře (0)

Zatím tu nejsou žádné komentáře.

Přidat komentář

Nová hodnocení

Nejnovější hodnocení našich školek

Přihlásit se do newsletteru