Top školky | Odborné články
Cukr a děti

Cukr a děti

8. 1. 2018 | Sdílet na Facebooku

Sladkou chuť si děti oblíbily již jako kojenci. Mateřské
mléko obsahuje významné množství cukru a 
kojenci získávají na sladkou chuť návyk již při kojení.

 

Postupně s
přibývajícím věkem dětí, maminky budují často v dětech návyk na cukrovinky jako
motivaci nebo odměnu.

 

Prarodiče svým vnoučkům dávají nadmíru sladkostí, které
nejsou vůbec třeba. Tak se cukr ve spotřebě dostává do popředí a důsledkem je
vzrůstající nadváha, obezita dětí, kazivost zubů, aj. civilizační choroby. Ale
abychom nezmiňovali jen prarodiče, i mnoho rodičů dává svým dětem mlsat
sladkosti a různé bonbóny už v kočárku, aby dítko zabavili. Výsledkem pak
bývá hyperaktivní dítě, které může projevovat i agresivitu či různé záchvaty
vzteku, jelikož jeho tělíčko si s takovou přemírou sladkého neumí poradit.
A aby jej rodiče zabavili, zase mu dají sladkost. A tak pořád dokolečka.

 

Není třeba
sladkostí na bázi bílého cukru nebo glukózo-fruktózového sirupu zcela vymýtit z
běžného stravování našich dětí, je však důležité významnou část nahradit ovocem
a u starších dětí i ořechy.

 

Sladidlo sacharóza nebo jinak cukr se vyskytuje ve všech
zelených rostlinách. Je to bezbarvá, krystalická, dobře rozpustná látka, jejímž
zahříváním vzniká karamel. Sacharóza funguje jako zdroj energie a má svou
nezastupitelnou roli v rámci komplexní stravy.

 

A teď trochu čísel. Víme, že 1 g sacharózy v sobě osahuje 17
kJ energie. Víme, že 1 kostka cukru (5 g) prezentuje 85 kJ. 

Víme také, že 1 středně velké jablko v sobě váže cca 15 g
cukrů a 1 tatranka (cukrovinka) o hmotnosti 35 g obsahuje 19 g cukrů.

 

Statistika
v České republice uvádí, že průměrná spotřeba, včetně dětí, je 94,7 g cukru na
den.

Přitom polovina
z uvedené hodnoty by nám měla bohatě stačit.

 

Nejedná se tedy jen o problém dětí, ale jaký návyk mají
rodiče, ten přenášejí na své dítko. Mějme tedy na paměti, že základem prevence
zdraví je pestrá strava, dostatečný pitný režim a pohyb na čerstvém vzduchu.
Pokud chtějí naše děti více „mlsat“, je důležité navýšit jejich pohybovou
aktivitu, aby získanou energii využili efektivně pro svůj rozvoj.

 

Také je vhodné dětem nedávat slazené sodovky, přičemž i ty,
které se tváří, že nejsou sladké, mnohdy dle popisu složení na etiketě nejsou
nic víc než slazená voda s umělými ochucovadly.

 

Jak to tak bývá, na internetu naleznete celou řadu
protichůdných názorů. Ale poslední roky se tato oblast neustále zlepšuje a zcela
jistě naleznete celou řadu zdravých receptů pro děti. Stačí tomu jen věnovat
čas J

 

Autor článku: Ivana Kabelková

 

 



















































Co Vy? Jak je to u Vás doma s cukrem? Používáte bílý cukr
standardně? Či jsou u Vás dovolené jen alternativy sladkého, slazení datlemi,
rozinkami a medem? A snažíte se chránit malé drobečky před konzumací průmyslově
zpracovávaných sladkostí?

Komentáře (0)

Zatím tu nejsou žádné komentáře.

Přidat komentář

Nová hodnocení

Nejnovější hodnocení našich školek

Přihlásit se do newsletteru