Vybíráme kroužek
Vybírat kroužek pro dítě bychom neměli na základě našich nesplněných snů nebo podle výběru dětí našich přátel, ale pouze podle potřeb našeho dítěte. My nejlépe víme, jaké dítě je a jak se chová v kolektivu. Zda je spíše ostýchavé nebo průbojné, zda je pohybově nadané nebo ho baví spíše knížky a logické hry, apod. Pokud má dítě k něčemu výrazný talent a již od malička např. nespustilo nohu z kopačáku, pak je výběr jednoduchý. Pokud ale dítě k ničemu výrazně netíhne, jako většina dětí v předškolním věku, pak bychom měli dítěti nechat volnou ruku. Můžeme mu dát na výběr z několika druhů kroužků a nechat ho si vybrat, co by samo chtělo zkusit. Zapomínat bychom neměli ani na to, že některým dětem naprosto stačí vyžití ve školce a doma už si nejraději užívají rodinné pohody na zahrádce nebo hraní se sourozenci. Některé děti jsou naopak více „do světa“ a doma už se nudí.
Kdy s kroužky začít?
Odborníci na sportovní aktivity i psychologové se shodují na tom, že po dobu předškolní výchovy by dítě mělo trávit volný čas především s rodiči. Odpolední kroužky by mělo začít navštěvovat buď v posledním roce předškolní docházky, nebo v prvním ročníku základní školy, tedy ideálně v 6 letech. U sportovních aktivit by u dětí předškolního věku měla být základem spontánnost a přirozenost pohybu. Děti začínají zvládat mnoho základních pohybů, ale jsou ještě příliš malé na organizované sporty. Dobře proto zvažte, zda zatím dítěti nestačí odpolední hraní na hřišti nebo projížďka na kole s tatínkem. Snadno se Vám totiž může stát, že utratíte spoustu peněz např. za taneční kroužek, kam dítě nebude chtít chodit, protože ho prostě nebaví.
Sport, hudba nebo jazyky?
Pokud jste usoudili, že Váš předškoláček už odpolední kroužek bez problémů zvládne, můžete nejčastěji vybírat ze sportovních aktivit, hudebních aktivit a výuky jazyků. Jaký sport je v tom či onom věku nejvhodnější, jsme rozebírali v článku "Sportujeme od malička". Obecně se doporučuje začít s tanečky, fotbalem nebo florbalem, 1 až 2x týdně. Z hudebních aktivit mají školky a DDM nejčastěji na výběr flétnu nebo „zpívánky“, kde se děti učí zejména lidové písničky. Hra na flétnu je doporučována zejména alergickým a astmatickým dětem. Je ale prospěšná i zdravým dětem, působí u nich totiž jako prevence onemocnění horních cest dýchacích.
Angličtina
Výuka angličtiny patří již ke standardní nabídce mateřských škol a volnočasových zařízení. Ačkoli je její výuka jistě prospěšná, je potřeba si uvědomit, že na předškolní výuku angličtiny nenavazuje její výuka na základní škole. Angličtina se totiž na základních školách začíná vyučovat až od třetí třídy. Předškolní děti, které ještě neumí číst ani psát se navíc budou neustále dokola učit zvířátka, barvičky, písničky a básničky, které ale stihnou do třetí třídy základní školy zaručeně zapomenout. Je proto dobré zvážit, jestli dítěti nedopřát místo angličtiny raději více pohybu či tvůrčích aktivit. Více o výuce angličtiny u předškolních dětí se dočtete v článku „Angličtina ve školce“.
Jak poznáme dobrý kroužek?
Podle ceny, podle referencí, podle sympatických vedoucích? Nejlépe to poznáme podle reakcí dětí, které do kroužku dochází a podle zkušeností ostatních rodičů. Pokud nám rodiče potvrdí, že s dětmi pracují profesionálové, kteří umí vytvořit příjemné a přátelské prostředí kam děti chodí rády, pak se bude s největší pravděpodobností jednat o kvalitní kroužek. Přesto, že je osobnost vedoucího i prostředí, ve kterém se aktivity odehrávají důležité, neměli bychom na kroužky klást příliš vysoké nároky. Od kroužků nelze očekávat něco jako soustavnou přípravu na budoucí povolání. Nejsou tady od toho, aby chrlily budoucí baletky, malířky nebo profesionální fotbalisty. Jsou tady proto, aby dítěti umožnily trávit aktivně volný čas, setkávat se s kamarády a učit se novým věcem. Kvalitu kroužku si nejlépe prověříme naším aktivním přístupem. Měli bychom se ptát dítěte, jak se mu v kroužku líbí, bavit se s vedoucím a samozřejmostí by měla být i naše účast na akcích, zápasech, vystoupeních, koncertech, apod.
Vybírejte rozumně
Vybírejme proto kroužky pro naše děti rozumně a s mírou, především podle toho, co by oni sami chtěli vyzkoušet, ale i podle našich časových možností. Z volného času by se neměl stát maraton přebíhání z kroužku do kroužku. Dítě, stejně jako my, potřebuje nějaký čas na odpočinek, hraní a lenošení. A pokud si nejste jistí, zda není Vaše dítko na kroužek ještě příliš malé, klidně s tím ještě počkejte, nic mu neuteče. Ve škole pak bude mít přece aktivit víc než dost.
Martina Šebestová, autorka webu
Komentáře (0)
Zatím tu nejsou žádné komentáře.