Dostatek míst v mateřských školách
Není to ale jen stále narůstajícím počtem mateřských škol, ale také dlouhodobě klesající populační křivkou.
Za dosažením dostatečné kapacity v mateřských školách stojí kombinace několika klíčových faktorů. V první řadě se jedná o strategické investice do výstavby nových mateřských škol a rozšiřování kapacit těch stávajících. Díky podpoře ze strany státních a evropských fondů byly v mnoha regionech postaveny nové moderní školky, které splňují vysoké standardy pro předškolní vzdělávání. Dalším důležitým faktorem je pokles porodnosti, který v některých regionech vedl k nižší poptávce po místech v mateřských školách. Tento demografický trend umožnil školkám přijímat všechny přihlášené děti bez potřeby vytváření dlouhých čekacích seznamů.
Podpora alternativních forem péče o děti, jako jsou dětské skupiny, také přispěla k uvolnění tlaku na tradiční mateřské školy. Tyto alternativy sice nabízejí rodičům možnost volby a zajišťují pro rodiče hlídání tak, aby jim bylo umožněno vrátit se na trh práce, nejedná se ovšem o přístup k vhodnému typu předškolního vzdělávání, ale pouze o péči o dítě a jeho hlídání, což vychází z definice a určení DS a absence kontroly pedagogické kvalifikace ze strany ministerstva školství. Dětské skupiny totiž spadají pod ministerstvo práce a sociálních věcí, ne pod školství. I tak je jejich pomoc zejména pro děti mladšího věku od 1,5 do 3 let významná, vhodná a ve výstupech je patrná.
Dostatečná kapacita v mateřských školách přináší řadu pozitivních důsledků. Především ale zajišťuje klid rodičům, kteří se nemusí obávat o to, zda jejich dítě najde místo ve školce. To zároveň umožňuje rodičům lépe plánovat návrat do zaměstnání a sladit pracovní a rodinný život. Díky volným místům v mateřských školách je také možné lépe reagovat na individuální potřeby dětí a rodin.
Je nyní velmi důležité sledovat demografické trendy a v konkrétních místech ČR přizpůsobovat kapacitu školek měnícím se potřebám. Zejména včas omezit nárůst mateřských škol, protože může snadno nastat situace, kterou známe a to, že se budou nově pořízené budovy, které stály extrémní náklady znovu prodávat pro nevyužití (nejvíce v letech 1992 - 2000).
Rovněž je třeba podporovat inovace v předškolním vzdělávání, aby bylo možné nabídnout rodičům volbu kvalitní mateřské školy s propracovaným programem, otevírací dobou a dětem co nejkvalitnější přípravu na školní docházku a vstup do studijního života.
Komentáře (0)
Zatím tu nejsou žádné komentáře.